Blandet læring

Med blandet læring treffer vi behovet for ferdighetsutvikling spot-on!

Å utvikle egne ansatte er betydelig rimeligere og skaper raskere resultater enn å rekruttere for så å "tilpasse" i bakkant. Å tilføre kompetanse og trene ferdigheter i eksisterende organisasjon er smart på alle måter. Skal du bygge en forbedringskultur må du bygge mestring inn i organisasjonen! Livslang læring og forbedringskultur kan ikke shoppes. Det er her blandet læring kommer inn.

Hva er blandet læring (blended learning)?

Ofte er et kurs eller et foredrag langt fra tilstrekkelig for å etablere konkrete ferdigheter. Å oppnå ferdigheter er en prosess der vi trener for å oppnå mestring. I blandet læring tilpasses undervisning og trening. Teamet og individet er direkte involvert i utviklingen av ferdighetsløpet: Digital og fysisk klasseromsundervisning med spørsmål, svar og oppgaver; Streamede, korte videoleksjoner fra eksperter på fagfeltet; Teambaserte øvelser og gruppearbeid; Selvstudier og egentesting av oppnådde ferdigheter.

Figuren under illustrerer hvilke "ingredienser" som vi i LeanOnU benytter for å skape effektiv ferdighetsutvikling. Under figuren illustrerer vi dette gjennom et eksempel.

Et eksempel: Team- og lederutvikling

Utgangspunktet: Utfordringsbildet

I denne casen er lederne en gruppe som ikke sitter samlokalisert fordi de har sine regionale ansvarsområder. Men de har innsett at organisasjonens videre vekst og utvikling er avhengig av at ledelsen går fra å være en gruppe av ledere til et sterkt sammensveiset team. De ser at de må utvikle:

  • samhandlingen, teamets prestasjoner og resultatene som lederteamet selv skal bidra med i organisasjonen

  • selvledelse og evne til å prioritere egen tid, egne oppgaver og egen hverdag

  • prestasjonsfremmende ledelse og resultater i respektive lokasjoner

Her handler det om å utvikle kvalitet, trygghet og åpenhet i gruppen, samt å ha et reflekterende blikk for egen adferd og egne valg hver dag. Her må ferdigheter utvikles! Da passer blandet læring perfekt. Som illustrasjon følger her ett format som kan illustrere ferdighetsutviklingen. Men husk at styrken ved blandet læring er skreddersøm. Dette er kun et eksempel:

Svaret: Fokus, retning og handlekraft

Mål: Skape et høytpresterende lederteam som prioriterer og leverer verdi som frembringer vekst og fremragende kundetilfredshet gjennom seskapets ansatte

Middel: Individuell og teambasert blandet læring

Omfang: 5 måneder

Format:

  • 5 hovedsamlinger
    Dette er bærebjelken og består av fysiske møter i et "klasserom" format, der alle deltar. Her introduserer vi ett nytt tema for hver samling:

      • Samling 1: Selvledelse og egen adferd + tildeling av en individuell oppgave som skal løses parallelt med samlingene

      • Samling 2: Lederteamet - målstyring og forutsetninger for et høyt prestasjonsnivå

      • Samling 3: Verdibasert ledelse

      • Samling 4: Endringsledelse og smidighet

      • Samling 5: Presentasjon av individuelle oppgaver. Hva er læringspunktene for teamet og for meg? Veien videre - hvordan videreutvikle ferdighetene individuelt, i teamet og for virksomheten?

  • Selvstudium
    Selvstudiet pågår mellom samlingene, og er basert på korte leksjoner i form av streamede videokurs med øvelser. Tematikken bygger på samlingen som vi arbeider med nå. Video-sammensettingen er laget som individuelle "Spotify-spillelister", der noen sekvenser er felles for teamet og noen er helt individuelle. Hver leksjon er kort og pedagogisk, og etterfølges av en liten egentest for at hver og en kan vurdere egen måloppnåelse.

  • Digitalt gruppearbeid
    Dette gruppearbeidet er ukentlig og digitalt, med forholdsvis krevende oppgaver fra samlingen som er i fokus nå. Gruppearbeidet kan være helt eller delvis veiledet. Det viktige er ikke at innholdet "forstås". Det skal praktiseres gjennom synlig bedring i samhandlingen!

  • To 1:1 coachinger mellom hovedsamlingene
    Individuell oppfølging av egne mål og egen måloppnåelse. Justeringer og tilpasnings av ingrediensene i egen ferdighetsutvikling for å holde kurs og styrefart.

  • Egen oppgave og egen vurdering
    En egen, tilpasset oppgave blir gitt i løpet av første samling. Denne fanger opp alle relevante temaer, men har hovedfokus på egen ledelse, eget utviklingspotensiale og eget ansvarsområde. Coaching og veiledning blir gitt underveis. Måling av progresjon gjøres av hver og en basert på tilrettelagte vurderinger som hver og en gjør for egen del.

I samling 5 (over) samles trådene. Oppgavene presenteres av hver av deltagerne. Læringspunkter på individuelt og kollektivt nivå deles og diskuteres. Det videre løpet konkretiseres og målsettes. Lederteamets deltagere avslutter med å bekrefte sitt ansvar for å videreføre reisen med full styrke. Denne fasen er som regel utrolig flott og spennende, fordi teamet nå har nådd et nivå av ambisiøse mål kombinert med personlige og kollektive styrker og svakheter som gir kraften organisasjonen trenger for å utvikle seg videre.

Samarbeid med Videocation

Vi samarbeider med Videocation på streaming av video og i blandet læring. Videocation.no er en tjeneste som gjør det enkelt for bedrifter og medarbeidere å få tilgang til oppdatert kunnskap fra norske fageksperter. Her har vi tilgang til over 400 kurs på norsk, fra en rekke eksperter. Disse kursene skreddersyr vi til spillelister som dekker akkurat de temaene som ferdighetsutviklingen skal handle om.

LeanOnU leverer - som eksperter - innhold til Videocation plattformen. Vi bidrar på temaer innen ledelse av digitalt samarbeidende team, Agile arbeidsformer, Scrum, systematisk problemløsning og verdikjedeforbedringer.

Sertifisering

Som for våre kurs og workshops, blir alle ferdighetsutviklende aktiviteter sertifisert av oss, og alle deltagere får med seg et sertifikat for gjennomgått ferdighetsløp.

Oppsummert

Blandet læring er den mest tilpasningsdyktige og effektive formen for individuell og teambasert ferdighetsutvikling. Gjennom klasserom i kombinasjon med digitalt gruppearbeid, individuell veiledning, videoleksjoner og relevante oppgaver, får teamet og medarbeiderne den ferdighetsutviklingen organisasjonen, teamet og medarbeiderne har behov for.