Smidighet og ledelse
Bli en smidig leder!
Nesten alle organisasjoner vil ta til seg smidige måter å arbeide på. Dels fordi de må tilpasse sine leveranser av varer og tjenester til endringer i bruker- og kundebehov og dels fordi marked og teknologi endrer seg i så høyt tempo. Å arbeide smidig innebærer at organisasjonen skaper verdi på kontinuerlig basis og at teamene arbeider prioritert med små bidrag til kundeverdien for å redusere risiko og levere effektivt. Å lede en smidig organisasjon krever at du som leder forstår smidighet og hva du som leder selv må tilpasse deg for å skape og utvikle organisasjonen.
Dette kurset er for deg som ønsker å lære deg hva smidig ledelse betyr i praksis. Kurset forklarer på en ikke-teknisk måte hvorfor smidighet har blitt et så kritisk trekk i lederadferden. Målet er å gjøre deg og ledergruppen i stand til å forstå hvorfor smidighet er så viktig for moderne organisasjoner og hva som kjennetegner en smidig leder til forskjell fra ledere med mer tradisjonell lederadferd.
Læringsmål
Praktiske kjennetegn ved smidig ledelse
Hvorfor Lean-Agile arbeidsformer omsetter strategien til resultater raskere
Hvorfor smidighet er så egnet til å håndtere usikkerhet og kompleksitet
Forstå smidig arbeidspraksis og hvordan den skiller seg fra andre måter å jobbe på
Hvorfor og hvordan smidighet bygger ned siloer og skaper flyt i verdistrømmene
Systemisk og holistisk perspektiv: Hvordan skape balansert flyt i verdiskapingen
Hvorfor Agilitet reduserer kundens og din organisasjons risiko
Hvorfor Agilitet gir høy kunde/brukerfokus
Agilt teamarbeid og synkronisering av team
Bli kjent med de meste brukte smidige arbeidsformene
Hvordan etablere - og skalere - Agilitet i din organisasjon
Målgruppe - forkunnskaper
Kurset krever ikke spesielle forkunnskaper og har heller ingen bransjebindinger.
Deltagerprofilen er som følger:
Toppledere som trenger å få en tydelig forståelse for hva det innebærer å endre måten hele - eller deler av - organisasjonen arbeider på, og hvordan smidige organisasjoner ledes på beste måte.
Ledergrupper vil gjennom kurset forstå smidighet og hvorfor samhandling i lederteamet er kritisk viktig. Denne gruppen har behov for en holistisk forståelse av smidig verdiskaping og ønsker å koble strategi til Agil handling i organisasjonen.
Produkteiere, produktansvarlige og kategoriledere, kundeansvarlige, med ansvar for en gruppe produkter, kunder og eller tjenester som må utvikles, fornyes og tilpasses. Disse rollene er i kontinuerlig dialog med sine kunder og brukere og har derfor førstehånds kjennskap til behovene.
Teamledere og mellomledere som vil oppgradere sin kompetanse fra tradisjonell "fossefall" og klassisk prosjektgjennomføring.
Format, påmelding og pris
Varighet: 1 dag, normalt 9am - 4pm CET
Språk: Norsk/Svensk og Engelsk
Fysisk (ikke online)
Åpent og bedriftsinternt
Pris: NOK 6.850.- pr person (eks MVA)
Merk: Kurset finnes også i workshop format, der vi tar utgangspunkt i ditt og dine lederkollegers ståsted. Vi tilpasser innholdet til de forutsetningene og det utfordringsbildet som gjelder hos deg
Merk: Vi har også et meget effektivt blandet opplæringstilbud der du og dine kolleger følges opp gjennom et skryddersydd ferdighetsprogram hos deg, på dine premisser