Eksempler på leveranser
Tilpasningsevne, trening og ferdighetsutvikling
LeanOnU sine kunder har én fellesnevner: De ønsker å forbedre samhandling, kvalitet eller effektivitet. Men ikke som et enkeltstående stunt; De vil bli smidige og tilpasningsdyktige, de vil skape uhindret kundeverdi i sine verdikjeder og de ønsker en kultur av løsningsorienterte og kundesentrerte medarbeidere. Og de har innsett at trening på endring og ferdigheter er helt avgjørende.
Vi møter dette behovet gjennom å lytte og forstå, for deretter å koble behovet med vår egen erfaring, i kombinasjon med anerkente metoder og trening. Vi har lang konsulen- og ikke minst ledererfaring i organisasjoner der tilpasning, omstilling og ambisiøse forbedringer har vært kritisk nødvendig eller ønskelig.
Her presenterer vi et utvalg cases fra selskaper som vi har hjulpet. Eksemplene beskriver hvordan selskaper kan oppnå svært gode effekter gjennom å etablere forbedringer som del av arbeidhverdagen, bygget på verdiene tilpasningsevne, treningsvilje og mestringsfølelse.
Schibsted
Omfang:
Schibsteds 5 produksjonsenheter i Bergen, Kristiansand, Stavanger og Oslo, ca 400 ansatte med omsetning på ca 1 milliard kroner
Oppdrag:
Schibsted ønsket å samordne all produksjon i Norge til ett konsern
De ønsket å innføre Lean fra strategisk nivå (Hoshin Kanri) til operasjonelt nivå
De ønsket at produksjonsområdene skulle tilby vesentlig lavere enhetskostnader til mediehusene gjennom betydelige operasjonelle forbedringer, frigjort kapasitet og økte eksterne volumer
Hvordan:
Lean arbeidsmetodikk innført i alle enheter og alle områder (salg, administrasjon, planlegging, service, produksjon, ferdiggjøring
Ny samlet strategi basert på Hoshin Kanri
Betydelig opplæring og kompetanseoverføring i Lean arbeidsformer
Innføring av Lean ledelse
5S, visualisering og KPI'eri alle områder av alle enheter
Verdistrømsfokus
Lean i salg for å generere nytt volum og sikre smidig innføring i produksjonen
Betydelig besparselser i innkjøp
Resultater:
3400 forbedringer gjennomført
Etablert forbedringskultur
Betydelige kostnadsbesparelser
Frigjøring av betydelig kapasitet innstikk og bilag fra tilnærmet null til et omfattende volum
Bygget opp en ekstern portefølge av aviser
LeanOnU sin rolle:
Jon Urdal var CEO med ansvar for forbedringer
Han omtaler seg i Schibsted som en "omreisende forbedringskollega" som bisto, kurset og rådga alle ansatte i alle skift på alle områder
Egmont
Omfang:
Egmont HMT: Produksjon av ukeblader og magasiner i Norge.
Oppdrag:
Egmont i Norge hadde gjennomført en omfattende benchmark i Polen og Baltikum for hele ukeblad- og magasinporteføljen
Oppdraget var å tilpasse kostnader til Europeisk konkurransedyktig kostnadsnivå eller å legge virksomheten ned
Hvordan:
Innføre Lean i ledelse, planlegging og produksjon.
Oppnå omfattende forbedringsmål i hele organisasjonen
Frigjøre kapasitet og fylle denne med ekstern portefølge og dermed finansiere betydelige prisavslag til Egmont
Resultater:
Egmont HMT klarte tilpasningen til det Europeiske kostnadsnivået
Etablerte felles virkelighetsoppfatning i hele organisasjonen
Sterk involvering av tillitsvalgte
Høyhastighets lederutvikling: Resultatfokusert Lean ledelse
Lønnsreduksjon på 10% for samtlige ansatte
Betydelige produktivitetsgevinster (25-40%)
Vesentlig nysalg og nytt volum. Vant anbudet på A-Magasinet (Norges største magasin) som resultat av de omfattende forbedringene, samt flere andre sentrale eksterne magasiner. Dette muliggjorde reduserte enhetspriser til morselskapet Egmont i Norge.
LeanOnU sin rolle:
Først innleid som manager for hire
Deretter fast CEO
Peterson Packaging
Omfang:
6 produksjonsenheter i Danmark, Sverige og Norge
Oppdrag:
Innføre systematisk forbedring i alle enheter i Skandinavia
Nå forbedringsmål i flyt og produktivitet
Hvordan:
Etablere forbedringskultur i alle enheter
Visuell styring og tydelige KPI'er
Lederutvikling
Resultatfokusert strategiarbeid basert på Hoshin Kanri
Resultater:
Forbedringsfokusert ledelse
Resultatbasert drift i alle ledd
Betydelige forbedringer i verdistrømmene
Endret fokus på service og vedlikehold til operatørvedlikehold og spesialistvedlikehold
Frigjort kapasitet
LeanOnU sin rolle:
Først direktør med ansvar for forbedringer i Peterson Packaging Skandinavia
Deretter komplettert med operasjonelt ansvar for Norge
Park og Kombimaskiner
Omfang:
3 enheter i Drammen, Kongsberg og Asker
Oppdrag:
Utvikle lederne til å kunne håndtere vekst, fokus på lederoppgaver og medarbeiderinvolvering
Etablere forbedringskultur i alle enheter i hele gruppen
Kundefokus og service
Verdikjedeforbedringer
Hvordan:
Innføre forbedringskultur gjennom visualisering, involvering og målstyring
Lederutvikling med fokus på verdibasert ledelse, motivasjon, vekst, prioriterte av lederoppgaver, lederteamutvikling og delegering av operasjonelt ansvar til medarbeidere
Verdistrømforbedringer i salg, kundereise og verksted/support
Ferdighetsbasert utvikling basert på blandet læring
Resultater:
Ny strategi, med fokus på operasjonelle forbedringer med utgangspunkt i lokasjonene der PKM er aktive
Verdibasert lederutøvelse som forstår lederoppgavene og betydningen av å involvere ansatte i alle relevante oppgaver gjennom alle verdikjeder
Innføring av visualisering og prioriteringer i alle områder for å fokusere på det som betyr mest, herunder tavlemøter, 5S og Kanban
Kundefokus og servicenivå i alle ledd
Betydelige forbedringer på produktgruppenivå i verksted og service
Etablert tydelig forbedringsfokus
LeanOnU sin rolle:
Rådgiver, coach og lederutvikler